۵۶۷۵ ۲۸۴۲ - ۰۲۱ info@gitiserver.com

10 اشتباه رایج که برنامه نویسان مبتدی انجام می دهند. - گیتی سرور | GITI Server

5 آذر 1399

post-thumnail

برنامه‌نویسی کامپیوتر از حرفه‌های پرطرفداری است که افراد زیادی نسبت به یادگیری و اشتغال به آن رغبت نشان می‌دهند. معمولا در شروع کار اشتباهاتی رایج وجود دارد که افراد ممکن است مرتکب آن شده و کار را بر خود سخت کنند. در ادامه 10 مورد از این اشتباهات را معرفی می‌کنیم.

1-با ترس کار را شروع می کنند

اولین و بدترین اشتباه که برنامه نویسان تازه کار انجام می‌دهند، این است که با ترس و لرز سراغ برنامه نویسی می‌روند و اولین کدهای خود را با شک و تردید می‌زنند.

برای بعضی از افراد که تازه برنامه نویسی را شروع کرده‌اند، ممکن است سوالات و درگیری‌های ذهنی زیادی به وجود بیاید.

  • آیا من به اندازه کافی با هوش هستم؟
  • آیا فرد مناسبی برای برنامه نویسی هستم؟
  • آیا می‌توانم از این راه درآمد کسب کنم؟

ما معتقد هستیم هر کسی می‌تواند برنامه نویسی را یاد بگیرد؛ به شرط این که کار را با اعتماد به نفس شروع کرده و با همت و پشتکار این کار را ادامه دهد.

 

2-فقط به مطالعه و آموزش متکی هستند

برنامه‌نویسی با رشته هایی مثل ادبیات، فلسفه و منطق، روانشناسی، جغرافیا و سایر علوم انسانی فرق دارد. بعضی از رشته‌ها فقط نیاز به مطالعه تئوری دارند و کسی که می‌خواهد در این گرایش‌ها موفق شود باید مطالعه زیادی داشته باشد؛ اما برنامه نویسی یک کار فنی است.

همان‌طور که یک ریاضی‌دان فقط با خواندن فرمول‌ها نمی‌تواند مسائل گوناگون را حل کند، برنامه نویس هم فقط با مطالعه و دیدن کدهای دیگران نمی‌تواند تبدیل به یک برنامه نویس با تجربه شود؛ پس در شروع کار باید بدانید که بخش زیادی از مهارت شما در حین کار وکسب تجربه از پروژه‌های واقعی بدست می‌آید.

 

3-دوباره چرخ را از نو می سازند

در حال حاضر کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلفی برای زبان‌های برنامه نویسی وجود دارند. علی‌رغم اینکه در شروع کار توصیه نمی‌شود که مستقیم سراغ فریم‌ورک‌ها یا کتابخانه بروید؛ اما استفاده از بعضی ابزارها می‌تواند کمک بسیار زیادی کند. برای مثال زمانی که برنامه نویسی وب را شروع می‌کنید و در حال یادگیری html و css هستید، می‌توانید برای ساخت بخش‌های مختلف سایت خود، سراغ فریم‌ورک‌هایی مثل Bootstrap بروید.

به این ترتیب می‌توانید منو، دکمه‌ها، لیست‌ها، لوگو و سایر عناصر صفحه وب خود را بدون دردسر زیاد، پیاده‌سازی کنید.

 

4-بیش از حد به جزئیات اهمیت می دهند

دقت به جزئیات و اهمیت دادن به تمام نکات ریز و درشت پروژه خوب است؛ اما نه در اول کار! هیچ کس در شروع کار از شما انتظار ندارد به تنهایی یک سرویس فوق العاده پایدار و بدون باگ طراحی کنید؛ حتی برنامه نویسان بزرگ هم در جزئیات پروژه به مشکل می‌خورند. اگر هنگام یادگیری و برنامه نوبیسی بعضی از جزئیات درست کار نمی‌کنند؛ سعی کنید از آنها عبور کرده و بعدا دوباره سراغشان بروید. گیر کردن در جزئیات پروژه و فراموش کردن هدف اصلی می‌تواند در اوایل کار، شما را دلسرد کرده و از ادامه راه باز دارد.

 

5-فکر می کنند بهترین زبان برنامه نویسی دنیا را پیدا کرده اند

معمولا کسانی که به تازگی برنامه نویسی را شروع می کنند، مرتب از خودشان و دیگران سوال می‌کنند که کدام زبان برنامه نویسی بهترین است و باید کدام زبان را یاد بگیرند. این سوال از ریشه مشکل دارد و همین اول کار باید آن را از سرتان بیرون کنید. اگر نگاهی به برنامه نویسان قدیمی و با تجربه بیندازید، می‌بینید که آن‌ها دیگر با حرارت صحبت نمی‌کنند؛ در واقع این برنامه نویسان به پختگی لازم رسیده‌اند و به خوبی می‌دانند که هر زبانی می‌تواند عالی باشد، اگر درست و به جا استفاده شود. پس در شروع کار به زبانی که انتخاب کرده‌اید اعتماد کرده و بگذارید کار کمی جلو برود.

 

6-روزی یک خط یا دو خط کد می زنند!

فرض کنید بزرگترین نویسنده‌های دنیا روزی 1 یا نهایتا 2 دوجمله می‌نوشتند، آن وقت مطمئن باشید که دیگر خبری از “جنگ وصلح” یا “بینوایان” نبود! در برنامه نویسی هم دقیقا اوضاع به همین شکل است. اگر تصمیم گرفته‌اید که برنامه نویس شوید، باید سختی و تمرین‌های اول کار را هم قبول کرده و هر روز زمان زیادی را به تمرین و کد زدن اختصاص دهید.

هیچ برنامه نوسی با روزی یک خط کد متخصص نشده است. بسیاری از برنامه نویسان قدیمی و با تجربه حتی بعد از پایان ساعت کاری خود در شرکتی که مشغول هستند، در خانه هم برنامه نویسی می‌کنند؛ پس در شروع کار باید تمرین زیادی داشته باشید.

 

7-نام های خوبی برای متغیر ها ،کلاس ها و توابع انتخاب نمی کنند

شاید به نام کلاس‌ها و توابع طولانی که در زبان جاوا وجود دارد؛ خندیده باشید؛ اما نوشتن متغیرهای توصیفی و طولانی به خوانایی برنامه کمک زیادی می‌کند. استفاده از نام‌های مشابه می‌تواند در طول پروژه شما را گیج کند.

فراموش نکنید که برنامه شما ممکن است بعدا در اختیار افراد دیگر هم قرار بگیرد؛ پس در همین شروع کار عادت کنید که مستند سازی و درست نوشتن نام متغیرها را یاد بگیرید. به هیچ وجه برای نامگذاری از ترکیب انگلیسی و فارسی استفاده نکنید! به مرور زمان و با تمرین، همین‌طور با متوجه شدن سلیقه خودتان، می‌توانید به بهترین ساختار برای کدنویسی برسید.

 

8-یا از کامنت ها استفاده نمی کنند، یا بیش از حد از آن استفاده می کنند!

هر زبان برنامه نویسی، این اجازه را به شما می‌دهد که در بخش‌هایی از کد خود comment بگذارید. این کامنت‌ها توسط کامپایلر یا مفسر، نادیده گرفته شده و اجرا نمی‌شوند، فقط عملکرد آن بخش از کد را نشان می‌دهند یا اینکه یادداشتی از طرف برنامه نویس هستند. استفاده درست از کامنت‌ها می‌تواند کد شما را به شدت خوانا کند که بعدا در کارهای گروهی متوجه می‌شوید چقدر کد خوانا خوب است.

بعضی از برنامه نویسان در اول کار اصلا از این ابزار قدرتمند استفاده نمی کنند و بعضی از برنامه نویسان هم آن‌قدر کد خود را با کامنت بمباران می‌کنند که خوانایی آن را می‌گیرد. استفاده از کامنت‌ها درست و به اندازه بسیار مناسب است.

 

9-قدرت واقعی زبان خود را درک نمی کنند

این مشکل فقط مربوط به برنامه نویسان مبتدی نیست و حتی گاهی برنامه نویسان با تجربه هم قدرت زبان برنامه نویسی خود را فراموش می‌کنند. البته نباید برنامه نویسان مبتدی را خیلی بابت این موضوع مقصر دانست؛ چون برای فهمیدن بزرگی و عظمت زبان برنامه نویسی که با آن کار می‌کنند، نیاز به چند سال تجربه و زمان است. برای مثال زبانی مثل جاوا اسکریپت فوق‌العاده منعطف بوده و در بخش‌های مختلف مثل طراحی سایت، بازی سازی، ساخت اپلیکیشن موبایل و… استفده می‌شود.

 

10-از کار خود بکاپ نمی گیرند

عبارت “چند ساعت برای این کار وقت گذاشتم اما تمام فایل‌هایی که داشتم، نابود شدند” می‌تواند روز یک برنامه نویس را به کل نابود کند. خوشبختانه امروز ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها فایل‌های خود را در جایی به غیر از کامپیوتر خود ذخیره کنید؛ در این حالت اگر کامپیوتر شما آسیب هم ببیند، باز هم هیچ خطری کدهای شما را تهدید نمی کند.

سیستم‌های کنترل ورژن مثل گیت‌لب به توسعه دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کند تا علاوه بر مششارکت روی پروژه‌های نرم افزاری، بتوانند به تاریخچه‌ای از کدهایی که قبلا نوشته‌اند نیز دست پیدا کنند.

نتیجه

مسلما برنامه نویس شدن کار یک شب نیست. نمی‌شود ره صد ساله را یک شبه طی کرد و انتظار داشت بدون تلاش به جایگاه بالایی در یک شغل مثل برنامه نویسی رسید. اگر شما برنامه نویسی را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است با شناخت اشتباهات و دوری از آن‌ها، مسیری بهتری برای رشد خود فراهم کنید.

اگر حس می کنید مورد دیگری هم باید به این لیست اضافه شود، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *